10 sene önce Bağkur’a borcum vardı ödeyemediğim için günleri sildirdim şuan 4850 günüm var 1998 girişliyim 1966 doğumluyum silinen günlerimiz geri ala bilir miyim?
Emekli, çalışan, memur, SGK, SSK, Bağkur'lu milyonlarca kişi merak ediyordu. Tek tek açıklandı. Geçtiğimiz dönemlerde yürürlüğe giren torba kanunlarla Bağkur prim borçları ve hizmetleri silindi. Esnafların borç yükü hafifletildi. Emeklilik hakkı kazanamayanlar ise bu süreleri borçlanarak satın alabiliyor. Yedek subay olarak askerlik yapanlara ödenen sigorta başlangıç olarak kabul ediliyor. Ücretsiz doğum ya da analık izni süreleri ile sigortalı kadının, üç defaya mahsus olmak üzere doğum tarihinden sonra iki yıllık süreyi geçmemek kaydıyla geriye dönük borçlanılabiliyor. Ne kadar emekli maaşı alırım? Gibi çok sayıda soruya İş ve Sosyal Güvenlik Uzmanı Yazarımız Mert Nayır yanıt verdi...

Milyonlarca, memur, işçi, dul, yetim, emekli, EYT’li bu sorulara yanıt arıyor, en çok merak edilen ise ne zaman emekli olurum, ne kadar maaş alırım? Doğum, askerlik borçlanmaları… Sizde merak ediyorsanız
uzmanasor@gazetevatan.comadresine sorularınızı yollayın uzmanlarımız yanıtlasın. İşte o sorular ve yanıtları… 14.05.1978 doğumluyum 7058 prim ödeme günüm var. İlk işe giriş tarihim 14.09.1992 staj süresinden sonraki ilk prim ödeme günüm 01.09.1995 bu şartlar altında EYT yasası çıkar ise kaç yaşında emekli olabilirim. Teşekkürler… Umut Erhan YıldırımSigortalılık başlangıç tarihinize istinaden 49 yaş 5300 prim günü şartına tabisiniz. Prim gün sayısı şartını tamamlamış yaşınızı beklemektesiniz. Staj süreleri ne yazık ki emeklilik hesabında kabul edilmemektedir. Bu yüzden emeklilik hesabınızda 01.09.1995 yılındaki girişiniz dikkate alınacaktır. Siz hem staj mağduru hem de emeklilikte yaşa takılanlardansınız. Maalesef milyonların müjdesini beklediği bu iki konuyla ilgili ufukta ışık gözükmüyor.

Merhabalar, ben 13.11.1985 doğumluyum 27.12.2006 sigorta girişim an itibari ile 3275 4a 85 gün de 4b statüsünde primim var belediye de engelli statüsünde çalışıyorum en son aldığım rapor 5 yıl önce yüzde 41 oranıydı bu şârtlarda ne zaman emekli olabilirim ayrıca normal emekli maaşı alanlardan daha mı az yoksa vergi indirimsiz olarak daha fazla mı maaş alınıyor bilgilendirirseniz çok memnun olurum… Mehmet Karaaslan
Sigortalılık başlangıcınız ve rapor oranınıza istinaden 20 yıl sigortalılık süresi ve 4400 prim günü şartlarına tabisiniz. (Vergi indirimiyle engelli emekliliği) Sizin sigortalılık süreniz 2026 yılında dolmaktadır, bu tarihe kadar prim gününüzü de tamamlarsanız engelli emekliliğine müracaat edebilirsiniz. Engelli ya da malulen emeklilikte ücret düşüklüğü söz konusu değildir, Düşük aylık söylentileri daha az prim günü ödemesinden kaynaklanmaktadır. Ancak belirtmem gerekir ki en son aldığınız rapor tam sınırda. Emeklilik zamanınız geldiğinde bu raporun güncellenmesi talep edilecektir. Oranın düşme ihtimali var aklınızda olsun…

10 sene önce Bağkur’a borcum vardı ödeyemediğim için günleri sildirdim şuan 4850 günüm var 1998 girişliyim 1966 doğumluyum silinen günlerimiz geri ala bilir miyim günü doldurmadığım için yaş 56’dan emeklilik 58’e çıktı bununla ilgili ne yapa bilirim… İdris Altay
Geçtiğimiz dönemlerde yaklaşık her 3 yılda bir yürürlüğe giren torba kanunlarla Bağkur prim borçları ve hizmetleri silinmiş, esnaf kişilerin borç yükü hafifletilmiştir. Ancak burada dikkat edilmesi gereken husus sizin de başınıza geldiği gibi emeklilik hakkının elde edilememesi. Neyse ki bu kanunlar kapsamında hizmetleriniz tamamen silinmiyor, yani bu süreleri borçlanarak satın alabilirsiniz. Tabi silinen süreleri size kurum istediğiniz kadarını vermeyecektir. Ya hepsini satın alacaksınız ya hiç, ayrıca bu sürelere gecikme zammı da dahil ödeme yapacaksınız. Bağlı bulunduğunuz SGK merkez üniteye giderek silinen süreniz karşılığında ödemeniz gereken prim tutarını hesaplatabilirsiniz.

Benim sigorta girişim 1987, 3230 is günüm var eksik olan iş günümü geriye dönük borçlanma yoluyla emekli olma hakkım var mı? Eğer yoksa bu yaştan sonra nasıl emekli olabilirim beni aydınlatırsanız sevinirim. Ben 52 yaşındayım artı benim sigortalı olarak çalışma imkanım yok gibi zaten Bagkur’dan isteğe bağlı yatırsam ne kadar maaş alırım yasalar çerçevesinde beni bilgilendirirseniz sevinirim teşekkürler. Remzi Demirtop
1987 tarihli işe girişinize istinaden 50 yaş 5375 prim günü şartlarına tabisiniz. Yaş şartınızı yerine getirmişsiniz ancak prim günü eksiğiniz mevcut. Bu sürelerin hepsini isteğe bağlı prim ödeyerek tamamlamanız durumunda Bağkur sigortalılık şartlarına tabi olursunuz. Bağkur kapsamında emeklilik için 9000 prim günü şartı aranmaktadır. Bu süreyi çalışarak veya askerlik borçlanması yaparak tamamlayabilirsiniz.Diğer bir seçeneğiniz ise 3600 prim günüyle yaşlılık aylığıdır. Yaşlılık aylığından faydalanmak için 3600 prim gününü doldurmanız gerekecektir. Bu süreyi isteğe bağlı ödeme yaparak tamamlayabilirsiniz. İsteğe bağlı ödeyeceğiniz gün sayısı 1260 günü geçmeyeceğinden sigorta statü değişikliği olmayacaktır. Ancak yaşlılık aylığı için de 60 yaş koşulunu yerine getirmeniz gerekecektir.

Merhaba 06.04.1983 doğumluyum ilk sigorta girişim 2000 yılında gerçekleşti 6645 is günüm dolmuş görünüyor 14 yıldır sigortam yüksekten ödeniyor. Bu durumda ne zaman prim günüm dolar ve emeklilik yasım kaçtır cevabınız için şimdiden teşekkürler…Serap Ekiz
Sigortalılık başlangıç tarihinize istinaden emeklilik yaşınız 58, prim günü şartınız ise 7000’dir. 08.09.1999 Sonrasında ilk defa sigortalı olan erkekler 60, kadınlar ise 58 yaşında emekli olmaktadır. Yine bu kapsamda yaş şartı değişmeksizin 4500 prim günü şartıyla da yaşlılık aylığı alabilirsiniz. Sizin tam bir yıl sonra prim günü şartınız doluyor ancak yaş şartınızı beklemeniz gerekecek.

Merhaba… 25.03.1998 de isteğe bağlı sigortalılık da(bağkur dan giriş yapılmış) girişim bulunmakta 4/b ancak hiç prim ödemedim 264 TL borç gözükmekte .İlk işe giriş tarihim de 2001 yılında radyoloji olarak 4/a 8111 prim var. 1998 yılında ki 264 TL ödeyip kıdem tazminatı almaya hak kazanabilir miyim. Teşekkür ederim.
Belirtmiş olduğunuz tahakkuk tutarı, ilgili döneme ait ise ve o dönemdeki sigortalılık başlangıcınıza eklenecekse Kıdeme Esas Yazıdan faydalanabilirsiniz. İlgili borcun belirtmiş olduğunuz döneme işlenip işlenmeyeceğini bağlı bulunduğunuz SGK merkezinden öğrenebilirsiniz. O döneme ait bir borç için oldukça düşük görünüyor, sormadan ödeme yapmayınız. Kıdeme esas yazı müjdesini verirken diğer taraftan olumsuz bir durumu da belirtmek zorundayım. Söz konusu borç 1998 yılına aitse bugüne ödemek istediğinizde gecikme zammı 15,500 TL olacak. Durumu netleştirmek için vakit kaybetmeden Kuruma gitmenizi tavsiye ederim.

Merhabalar, 1984 doğumluyum ve 04.08.2005 de işe ilk giriş tarihim, 2307 pirim günüm var. 11.05. 2006 İlk doğumum var. Şimdi ikinci gebelik planlıyorum . Bu da olursa iki doğumu borçlanmam ve ödememin bana bir faydası olur mu? Devlet memuruyum pirim günüm dolduğunda çalışmak istemiyorum. Sizin bana öneriniz nedir?
Doğum borçlanması doğum sonrasında sigortalı olarak hizmetinize devam edemediğiniz 720 günlük süreyi kapsamaktadır. Doğum sonrasında 720 gün memuriyetinize ara verdiyseniz bu süreleri borçlanmak sizin için prim günü avantajı sağlayacaktır. Emekliliğiniz açısından bakacak olursak 08.09.1999 sonrasında sigortalı olan kadın memurlardan 25 yıl hizmet süresi 9000 prim günü ve 58 yaş şartı aranmaktadır. Siz bu prim gününüzü doğum borçlanması ile erkenden tamamlayabilir yaşınızı çalışmadan bekleyebilirsiniz. Ancak çalışarak tamamlamanız hem bağlanacak aylık miktarı hem de hizmet süresi açısından daha avantajlı olacaktır. 2020 Yılı için en düşük günlük doğum borçlanması tutarı 31,39 TL’dir. 720 Günlük en düşük borçlanma tutarı 22.602,00 TL’dir.

Merhaba Mart 1999 Temmuz 2000 arası yedek subay olarak TSK da görev yaptım. İlk defa işe girişim E devlette görülen hizmet döküm ve tescil bilgilerine göre 4/c : 360 gun ve ilk işe giriş tarihim 15.08.1999 dur. 4/a: 6825 gün ve ise giriş tarihim 09.01.2001 dir. SGK olarak halen çalışmaktayım. Buna göre ne zaman emekli olabilirim? Çalıştığım iş yerinden tazminat almak için 15 yil-3600 gün şartını sağlamış oluyor muyum? Teşekkürler… Turgay Karagömlek
Askerlik hizmetlerini yedek subay olarak yerine getirenlerin 4/c kapsamında sigorta primleri ödenmektedir. Bu anlamda o dönemde adınıza ödenen prim günleri sigortalılık başlangıcı olarak da değerlendirilmektedir. Ayrıca asteğmen olarak göreve başlamadan önce eğitim sürelerini de borçlanma imkânınız mevcuttur. Sigortalılık başlangıç tarihinize istinaden emeklilik şartlarınız 58 yaş 5975 prim günüdür. Prim günü şartınızı yerine getirmiş bulunmaktasınız. Yaş şartınızı da yerine getirdiğiniz taktirde tahsis talebinde bulunabilirsiniz. Kıdeme esas yazısı imkanından da faydalanabilirsiniz. Bu yazıyı bağlı bulunduğunuz SGK merkezine giderek talep edebilir, işyerinize tebliğ ederek kıdem tazminatınızı talep edebilirsiniz.

Yurtdışında yaşıyorum ve emekli aylığı alıyorum. Yurtdışı telefon numaramı SGK sistemine nasıl kaydederim?
SGK Sistemine yurtiçi kayıtlı hattınızı tanımlayabilirsiniz. Adınıza kayıtlı yurtdışı telefon numaraları sisteme kayıt edilse bile bilgilendirme gönderilememektedir. Aşağıdaki link üzerinden e-Devlet şifrenizle işleminizi gerçekleştirebilirsiniz. https://www.turkiye.gov.tr/sgk-cep-telefonu-bilgisi-beyan

Ssk (4a) kapsamında geriye dönük prim günlerini borçlanma veya satın alma hakkı var mı? (Askerlik ve yurt dışı borçlanma haricinde) Teşekkürler
Kanunları gereği verilen ücretsiz doğum ya da analık izni süreleri ile sigortalı kadının, üç defaya mahsus olmak üzere doğum tarihinden sonra iki yıllık süreyi geçmemek kaydıyla borçlanılacak sürelerde uzun vadeli sigorta kolları açısından sigortalı sayılmaması ve çocuğunun yaşaması şartlarıyla talepte bulunulan süreleri,b) Er veya erbaş olarak silâh altında veya yedek subay, yedek astsubay okulunda geçen süreleri,c) 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında olanların, personel mevzuatına göre aylıksız izin süreleri,d) Sigortalı olmaksızın doktora öğrenimi veya tıpta uzmanlık için yurt içinde veya yurt dışında geçirdikleri normal doktora veya uzmanlık öğrenim süreleri,e) Sigortalı olmaksızın avukatlık stajını yapanların normal staj süreleri,f) Sigortalı iken herhangi bir suçtan tutuklanan veya gözaltına alınanlardan bu suçtan dolayı beraat edenlerin tutuklulukta veya gözaltında geçen süreleri,g) Grev ve lokavtta geçen sürelerih) Hekimlerin fahrî asistanlıkta geçen süreleri,ı) Seçim kanunları gereğince görevlerinden istifa edenlerin, istifa ettikleri tarih ile seçimin yapıldığı tarihi takip eden ay başına kadar açıkta geçirdikleri süreleri,i) 4857 sayılı Kanuna göre kısmi süreli iş sözleşmesi ile çalışan sigortalıların, kısmi süreli çalıştıkları aylara ait eksik süreleri,

j) Sigortalı olmaksızın, 8/4/1929 tarihli ve 1416 sayılı Ecnebi Memleketlere Gönderilecek Talebe Hakkında Kanuna göre yurt dışına gönderilen ve öğrenimini başarıyla tamamlayarak yurda dönenlerden yükümlü bulunduğu mecburi hizmet süresini tamamlamış olanların, yurt dışında resmî öğrenci olarak geçirmiş oldukları öğrenim sürelerinin 18 yaşının tamamlanmasından sonraki döneme ait olan kısmı, kendilerinin veya hak sahiplerinin yazılı talepte bulunmaları ve talep tarihinde 82 nci maddeye göre belirlenen prime esas günlük kazanç alt ve üst sınırları arasında olmak üzere, kendilerince belirlenecek günlük kazancın % 32'si üzerinden hesaplanacak primlerini borcun tebliği tarihinden itibaren bir ay içinde ödemeleri şartı ile borçlandırılarak, borçlandırılan süreleri sigortalılıklarına sayılır.Bu şartlar dışında geriye dönük borçlanma veya prim gün sayısı satın almak hakkı bulunmamaktadır.



