8 milyar yıllık sinyalin gizemi çözülüyor

İlk kez 1932 yılında mühendis Karl Jansky tarafından keşfedilen, dış uzaydan gelen Radyo dalgaları sakin gece göğünün, pek de sakin olmadığını gösteriyor.

8 milyar yıllık sinyalin gizemi çözülüyor

Charlottesville, Virginia'da bulunan Ulusal Radyo Astronomi Gözlemevi'nden astronom Poonam Chandra Mashable'a konuyla ilgili şunları söylemişti: "Gökyüzü sessiz ve sakin görünüyor ama eğer radyo frekanslarını dinlerseniz, aşırı enerjik bir fenomenin evrende bulunduğunu görürsünüz."

Kara delikler, patlayan yıldızlar, yeni oluşan yıldızlar ve diğerleri, evrene enerji formunda radyo dalgaları salıyor.
Ancak bunlar arasında bir tür radyo dalgası halen gizemini koruyor ancak astronomların konuya dair teorileri var. Bu sinyallar "hızlı radyo atımları / fast radio bursts" ya da kısaca FRB olarak adlandırılıyor. Bunlar sadece milisaniyeler süren radyo dalgalarının atımları ve hemen sonrasında yok oluyorlar. Araştırmacılar tespit edilen en uzaktan gelen hızlı radyo atımının kaynağını belirledi. Bu atımın Dünya'ya ulaşması tam 8 milyar yıl sürdü!
Araştırmanın yazarı olan ve Avustralya'da Swinburne Teknoloji Üniversitesi'nde astronom olan Ryan Shannon şunları söylüyor: "Science'ta yayınlanan yeni bir araştırmada en uzaktan gelen radyo atımını tespit ettik. 8 milyar yaşındaki atım, evrenin ömrünün yarısından fazlası boyunca seyahat ediyordu."

Haberin Devamı

Araştırmacılar "FRB 20220610A" adlı radyo atımını Avustralya SKA Pathfinder (ASKAP) radyo teleskobu ile buldu. Astronomlar radyo dalgalarını dinlemiyor fakat büyük uydu çanakları ya da bir çok çanaktan oluşan yapıları kullanarak uzak galaksilerden gelen bu sinyalleri topluyor.