Güneş'ten 25 kat daha büyük bir yıldız kayboldu

Güneş'ten 25 kat daha büyük bir yıldız, 2009 yılında aniden ortadan kayboldu.Güneş'ten 25 kat daha büyük bir yıldız, 2009 yılında aniden ortadan kayboldu.

Güneş'ten 25 kat daha büyük bir yıldız kayboldu

Tamam, itiraf ediyoruz, o kadar da aniden değildi. Zira bu yıldız önce olağan dışı bir parlaklığa kavuşmuş ve Güneş'in 1 milyon katı gücünde ışık yaymaya başlamıştı. Bu durum bilim insanlarında yıldızın patlayıp süpernovaya dönüşeceği beklentisini yaratmıştı.

Asıl sürpriz de bu aşamada yaşandı. Yıldız patlamak yerine sönükleşti ve gözden kayboldu. Ne Büyük Dürbün Teleskobu (LBT) ne Hubble ne de Spitzer Uzay Teleskobu, bu yıldızı görebiliyordu.

N6946-BH1 isimli bu yıldız bir başarısız süpernova olarak kabul ediliyordu. Nitekim adındaki BH1, "black hole" yani kara delik ifadesinin kısaltması. Astronomlar bu yıldızın bir süpernovayı tetiklemek yerine bir kara deliğe dönüştüğünü düşünüyordu. Ancak bu yorumların tahmine dayalı olduğunu belirtelim.

Kesin olarak bildiğimiz tek şey yıldızın önce bir süre parlayıp daha sonra teleskoplarımızın göremeyeceği kadar sönükleşmiş olduğuydu ancak tam bu noktada James Webb Uzay Teleskobu (JWST) devreye girdi.

Geçtiğimiz günlerde arXiv'de yayımlanan bir araştırmada JWST'nin NIRCam ve MIRI araçlarından elde edilen veriler analiz edildi. Bu verilerde, bir zamanlar N6946-BH1'ın olduğu yerde bulunan ve kalıntı tozu kabuğu gibi görünen parlak bir kızılötesi kaynağı dikkat çekiyor. Bu tozların yıldızın hızla parlaklaştığı sırada çevreye saçılmış olması yüksek ihtimal. Bir diğer ihtimal de bunun kara deliğin içine çekilen maddelerin yarattığı bir kızılötesi parlaklık olması. Ancak bu seçenek daha az mümkün görünüyor.

Haberin Devamı