comScore
Gazetevatan.com » Yaşam » Sakal-ı Şerifler’in İslam’da yeri var mı?

Sakal-ı Şerifler’in İslam’da yeri var mı?

Tartışma konusu: ’Sakal-ı Şerifler’e gösterilen saygı ve yapılan ritüellerin İslam’da yeri var mı?


Her Ramazan ayında olduğu gibi yine gündeme Hz. Muhammed’e ait olduğu iddia edilen ’Sakal-ı Şerif’ler oturdu. Tartışma konusu ise benzer: ’Sakal-ı Şerifler’e gösterilen saygı ve yapılan ritüellerin İslam’da yeri var mı? Diyanet İşleri Başkanlığı’nın yaptığı açıklamaya göre sadece Türkiye sınırları içinde 1818 adet ’Sakal-ı Şerif’var. Bu alanda İstanbul 422 Sakal-ı Şerif’le ilk sırada yer alıyor. İkinci sırada 153 Sakal-ı Şerif’le Bursa ve üçüncü sırada ise 98 Sakal-ı Şerif’le İzmir bulunuyor. Özellikle kimi yerlerde Sakal-ı Şerif’in içinde bulunduğu şişelerin öpülmesi, hem İslami açıdan hem de sağlık açısından tartışma yaratıyor.



Biz de İlahiyat hocalarına sorduk: “Sakal-ı Şerif’ler ne kadar gerçek? Gösterilen bu ilgi ve kutsiyetin İslam’da yeri var mı? İşte yanıtlar...
Semboliktir ama kutsiyet atfedilemez

* Din İşleri Yüksek Kurulu Üyesi
Prof. Dr. Saim Yeprem:
Sakal-ı Şerifler’in tarihi gerçekliği konusunda elimizde kesin bilgiler yok. Gerek Sakal-ı Şerif’ler gerekse Hırka-i Şerif Hz. Muhammed’e mi ait yoksa değil mi bilmiyoruz. 1517 yılından sonra halifeliğin Osmanlı’ya geçmesiyle bazı kutsal emanetler İstanbul’a getirtildi. Burada hassas olan nokta şu. Sakal-ı Şerifler’in gerçekten Hz. Muhammed’e ait olup olmadığını bir kenara bırakalım. Toplum bu Sakal-ı Şerifler’i Hz. Muhammed’in bir hatırası olarak görüyor. Eğer böyle ise bunda bir sakınca yok. Ama bu tür emanetlere kutsiyet atfediliyorsa, bir tapınma aracı haline getiriliyorsa o zaman sorun vardır.
Kabul etmemek için kanıt bulunmuyor

* M. Üni. İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Ramazan Ayvallı: Sadece Türkiye’de değil, dünyanın birçok ülkesinde Sakal-ı Şerifler belli dönemlerde halka açılır. Örneğin Pakistan ve Afganistan’da sadece mevlit kandillerinde Sakal-* Şerifler açılır. Asırlardır Türkiye’deki camilerde de Hz. Peygamber’in bir hatırası olarak bu Sakal-ı Şerif’ler saklanmış. Peygamberimiz tıraş olurken bazı sahabiler hatıra kalması nedeniyle Sakal-ı Şerifler’i saklamış. Gerçek kabul etmemek için elimizde bir neden yok.

İslam’ın özüyle bağdaşmıyor

* Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Hakkı Önkal: Sakal-ı Şerifler’in Hz. Muhammed’den intikal edip etmediği bir tartışma konusu. Hz.Muhammed’e saygı, onun hatırasına da saygıyı gerektirir. Ama biz her konuda olduğu bu konuda da abartıyoruz. Yapılan ritüelleri de göz önünde bulundurduğumuzda İslam’da bunun yeri yoktur! Hz. Muhammed’e ve hatırasına elbette saygımız var. Ama onun hatırası ilkeleridir, ne olduğu belli olmayan eşyalar ya da sakallar değildir. Sakal-ı Şerif dinin özüyle bağdaşmaz.

Kraliçe de Sakal-ı Şerif’te

ÖNCEKİ akşam İstanbul’dan Konya’ya giden İspanya Kraliçesi Sophia, Büyükşehir Belediye Başkanı AKP’li Tahir Akyürek’le birlikte Mevlana Müzesi’ni gezdi. Kraliçe özellikle camekan içerisinde ve 40 kat örtüye sarılı Sakal-ı Şerif’i yakından inceledi. Sophia, Konya gezisi boyunca elinden dijital fotoğraf makinesini düşürmedi. Kraliçe, Mevlana Müzesi’nin ardından ziyaret ettiği Karatay Medresesi ve İnce Minare Müzesi’ni de fotoğrafladı. Kraliçe Sophia, geniş güvenlik önlemleri altında Konya’dan Kapadokya’ya gitti.

ETİKETLER